free joomla slider module
Друк

ОБЕРЕЖНО! ШАХРАЙСТВО ПО ТЕЛЕФОНУ.

Одним із основних видів злочинів в телекомунікаційному середовищі є телефонне шахрайство, яке стрімко набирає силу і перетворюється в справжню епідемію. Довірливі люди видають інформацію зловмисникам, навіть не підозрюючи про це, а останні вигадують весь час все нові і нові шахрайські схеми. Неможливо бути впевненим, що шахрай до Вас ніколи не подзвонить. У будь якому випадку, приймаючи дзвінок з невідомого номера, будьте максимально уважні та дізнайтеся причину дзвінка. Зупинимо Вашу увагу на кількох видах телефонного шахрайства, про які варто пам’ятати:

 

SMS АБО ДЗВІНОК З НЕІСНУЮЧОГО БАНКУ.

“Доброго дня! До вас звертається співробітник банку… Для підтвердження особи просимо вас назвати номер вашої картки і номер оператора, який видавав карту – три останні цифри на зворотному боці”, – лунає записане звернення. Подібні дзвінки щодня отримують сотні українців. Найбільш поширений вид шахрайства – дзвінок на мобільний телефон начебто від працівника банку.Переважно зловмисники діють за такими схемами:

 

Одна з махінацій, що використовується найчастіше, – це SMS від банку про блокування картки. Таке повідомлення приходить, як правило, з невідомого номера, де написано, що банківська карта заблокована, а для з’ясування деталей необхідно передзвонити за номером, який вказаний в кінці повідомлення.

Підвищення кредитного ліміту. Невідомий, який представляється банківським працівником, пропонує продовжити дію кредитної картки або підвищити кредитний ліміт на ній. Отримавши згоду, шахраї повідомляють, що для здійснення необхідної операції їм потрібні номер картки, термін її дії та розміщений під магнітною стрічкою cvv-код. Виказавши ці реквізити, людина отримує SMS-повідомлення з паролем доступу, який шахрай просить продиктувати йому. Через кілька хвилин на мобільний приходить SMS з банку, однак на цей раз – про зняття грошей з рахунку. Інколи постраждалі ще вірять, що SMS про зняття готівки це, мовляв, технічна процедура, і через кілька хвилин гроші будуть нараховані, але згодом розуміють, що це обман.

Або, уявімо ситуацію: ви зібралися у відпустку, проходите паспортний контроль в аеропорту, і в цей момент приходить повідомлення: «Ваша банківська карта заблокована. З питань зняття блокування звертайтесь за таким-то телефоном», а далі підпис: «Технічний відділ банку». У стані стресу ви імпульсивно телефонуйте за номером, вказаним в повідомленні. А на тому кінці уже чекають аферисти.

Пам’ятайте, при надходженні подібних SMS, та у випадку, якщо “співробітник банку” намагається дізнатися повний номер карти, слово-пароль, суму і дату останнього поповнення картки, останні три цифри на зворотному боці картки, найімовірніше, це шахрай. Кодове слово і останню операцію по карті можуть запитати лише в тому випадку, якщо ви самі подзвонили в банк. В жодному разі не можна називати ПІН-код, логін/пароль в інтернет-банкінг, CVV/CVV-2, повний номер карти.

 

АФЕРА З НАДЗВИЧАЙНОЮ СИТУАЦІЄЮ/РОДИЧЕМ. 

Афера з надзвичайною ситуацією спрямована на емоційні переживання людини і сильне бажання допомогти тим, хто потрапив у біду. Шахраї телефонують друзям або родичам, видаючи себе за жертву, та змальовують екстрену ситуацію (наприклад: мене було заарештовано; мене пограбували; я потрапив до лікарні), благаючи про допомогу, тобто грошовий переказ. Афера з надзвичайною ситуацією може набувати різноманітних форм і масштабів. Це може бути афера з рідними чи близькими, коли зловмисники телефонують літнім людям, стверджуючи, що це їх онук чи онучка, якій терміново необхідні гроші. Також існує шахрайство з соціальними мережами, коли шахраї зламують облікові записи соціальних мереж, а потім надсилають листи друзям з проханням терміново відправити гроші, розповідаючи про травми, арешт та ін.; такі ж самі афери провертаються після зламу облікових записів електронної пошти. Шахраї використовують інформацію зламаних облікових записів для того, щоб зібрати достатньо конфіденційної інформації та отримати змогу надсилати досить переконливі запити про допомогу.

При скоєнні шахрайства даним способом варто відзначити, що той, хто телефонує може перебувати, як у виправній установі, так і на волі, але при цьому завжди має одного або декількох спільників.

 

 «ПОПОВНІТЬ РАХУНОК». 

Шахрай телефонує по випадково набраному номеру і схвильованим голосом повідомляє, що з родичем, другом або товаришем по службі абонента трапилося якесь нещастя. До того ж у потерпілого зламався телефон (сіла батарейка, відібраний хуліганами, загубився) і доводиться дзвонити з чужого. Потрібно зробити велику кількість дзвінків, тому необхідно поповнити страждальцю баланс. А потім голос просить купити картку на 20, 50 і навіть 200 гривень і продиктувати по телефону її секретний код. Потрапивши в несподівану стресову ситуацію, люди губляться і виконують все, що їм кажуть.

 

ОТРИМАЙ ВДВІЧІ БІЛЬШЕ

Абонентові приходить SMS такого змісту: «Сервер мобільного оператора Х. Перекажіть гроші на номер 8-ХХХ-ХХХ-ХХ-ХХ і одержите вдвічі більше!». Мобільний оператор, як відзначають в МТС, ніколи не проводить акцій, умовою яких є переказ грошей з одного мобільного номера на інший.

 

ПІДКЛЮЧИСЬ І ОТРИМАЙ 100 ГИВЕНЬ.

 За грошову винагороду вам пропонують підключитися до мобільного зв´язку на контрактній основі. Зловмисники обіцяють, що візьмуть всі зобов´язання за контрактом на себе і будуть вчасно оплачувати рахунки. Згодом вам приходить рахунок за роумінг на дуже велику суму грошей.

Важливо! Не оформляйте на себе контракти для невідомих третіх осіб, оскільки за законодавством Ви несете повну юридичну відповідальність за всі документи, під якими підписуєтеся.

 

ПОВЕРНІТЬ МОЇ ГРОШІ

Абонент отримує SMS про те, що хтось переказав на його рахунок певну суму грошей. За декілька хвилин приходить SMS з повідомленням про помилку і проханням повернути гроші назад.

 

ВІТАННЯ З ВИГРАШЕМ.

 Кожному приємно отримати подарунок – раптово відчути себе володарем мільйона або дорогої машини. На ваш телефон прийшло SMS про виграш цінного призу? Текст найчастіше приблизно такого змісту: «Вітаємо! Ви виграли ноутбук такий то… Подробиці за телефоном…» Підписуються зловмисники, як правило, назвою якої-небудь радіостанції чи торгової мережі, яка є добре відома.

Не поспішайте радіти раптовому талану і телефонувати за номером «для довідок», зазначеного в повідомленні. Швидше за все шахраї виманюють гроші «переможця» під приводом податку на виграш. Не піддавайтеся на виверти! Уточніть інформацію про акцію на сайті компанії-організатора, де повинні бути представлені всі умови розіграшів і способи зв’язку.

 

ПРОПОЗИЦІЯ ПОЗНАЙОМИТИСЬ.

 Кожному хочеться знайти своє кохання. Мобільні шахраї розсилають пропозиції познайомитися – на сайтах знайомств, в соціальних мережах, по електронній пошті і SMS. У найпростішому варіанті ви отримуєте повідомлення: «Привіт! Мене звуть Мілана. Мені дуже хочеться з тобою познайомитися. Скинь мені SMS, я тобі пізніше відповім. Напиши слово Milana і відправ на номер ХХХХ. Я буду знати, що це ти». Після відправки SMS зі словом «Milana» з вашого рахунку списуються гроші, а знайомство закінчується, навіть не почавшись.

 

 

WANGIRI. 

За таємничим словом «Wangiri» (один дзвінок) криється шахрайська схема, яка з’явилася в Японії. Хтось дзвонить з невідомого номера, але як тільки ви берете трубку, дзвінок раптово обривається. Ви передзвонюєте і потрапляєте на автоінформатор, завдання якого – якомога довше утримати вас на лінії, поки з вашого рахунку витікають гроші. Вартість дзвінка на подібний номер може досягати декількох десятків гривень за хвилину, і навіть кілька секунд очікування на лінії може коштувати серйозних грошей. Ще один вид даного шахрайства – подзвонити, представившись, наприклад, працівником банку. Після чого завдання афериста – спровокувати Вас, щоб Ви йому передзвонили. Такий дзвінок для Вас і навіть очікування на лінії коштуватиме Вам дорого.

Найкраща профілактика таких «дорогих дзвінків» – Ваша пильність. Не варто передзвонювати на невідомі номера. Особливу увагу зверніть на код країни і міста.

 

ШАХРАЯМ ДОСТАТНЬО ВСЬОГО КІЛЬКА СЕКУНД

Номер банківської картки та CVV/CVV-2можуть підглянути на касі супермаркету, в кафе або ресторані, в магазині або в будь-якому іншому місці,де ви передаєте в чужі руки свою банківську карту. Захиститися від крадіжки даних можна лише в тому випадку, якщо ви самостійно розраховуєтеся карткою за допомогою терміналу. Саму карту треба тримати таким чином, щоб її номер не могла підглянути стороння людина. Якщо ви набираєте ПІН-код на терміналі, циферблат варто прикривати рукою. Щоб непомітно сфотографувати обидві сторони карти продавцеві або офіціантові в ресторані знадобиться всього лише кілька секунд. Зловмисники можуть самі скористатися отриманою інформацією або продати її. Через місяць гроші з карти зникнуть, і визначити, що дані вкрав, наприклад, касир у супермаркеті, буде складно.

 

Відділ з питань НС, ЦЗН, ВПО та МР виконавчого комітету Токмацької міської ради